Jeg deltok nettopp på en gründermesse, og innså med en gang hvor utdatert denne presentasjonsformen er. Utstillere blir bedt om å betale for en stand, der de forhåpentligvis blir sett og kanskje kommer i kontakt med noen som kan være interessert i produktet. Basically bortkastet tid for alle involverte, spesielt hvis du er gründer og opportunitycosten er at man kunne tatt 50 salgstelefoner og booket salgsmøter i stedet.

Hvis vi skreller av det fysiske, og fokuserer på hva slike messer faktisk gir, så er kjernen det å bli sett/vist seg frem til et publikum man ikke når gjennom tradisjonelle kanaler. Hvordan overfører man dette til den digitale hverdagen?

Lag en video nettportal, der seerne blir premiert med goodies, gratiskuponger, konkurranser, gratis kaffebonger på Espresso House, eller Groupon rabatt på produkter, mot at de ser på en rekke presentasjoner. Du viser 10 minutters selskapspresentasjoner, og publikum blir premiert for hver tredje selskap de gidder å sitte se på.

Dette vil skape rom for å vise seg frem for et publikum som ikke visste de trengte deg og ditt produkt, på en billig og effektiv måte.

Man tar selvfølgelig betalt fra bedriftene som presenterer seg, og eventuelle sponsorer. Dette trenger ikke å begrense seg til gründermesser. Hvorfor skal du ikke få fordeler av å se to timer med villmarksreklame? Reiseliv?