Siden notering av Facebook aksjen i Mai, har jeg jevnlig kommentert utviklingen og selskapet. Det er dog ikke før jeg brukte flere av funksjonene selv, at jeg innså hvor spennende selskapet egentlig er.

Jeg planla å annonsere boken min på både Google AdWords og Facebook, men startet med sistnevnte.

Det er kanskje mange som ikke helt forstår hvordan disse annonsene fungerer og hvorfor de er så bra, og her kommer en liten forklaring. Husk at Google AdWords drar inn flere annonsekroner i år, enn den samlede magasin og avisindustrien i USA.

Det som er flott med Facebook Ads, er at du kun betaler per klikk du får til side din. Du setter opp hvor mange kroner du ønsker å bruke per dag, og hva du gir per klikk. Dette kan eksempelvis være fra 2-8 kroner per klikk, i et totalbudsjett fra 30-300 kroner.

Ikke tenk at dette er dyrt, fordi annonsen er spisset mot helt konkrete brukergrupper. I min annonse har jeg tatt menn (sorry damer) mellom 20-60 år, som er interessert i “eiendom, investering, teknologi, bøker” osv. Facebook har dermed funnet en gruppe på 65.000 stykker, av 2.2 millioner medlemmer i Norge, som de ønsker å vise annonsen min til. Hvordan de skaffer klikkene, og hvor mange ganger de må vise annonsen, vet jeg ikke. Det eneste jeg vet er hvor mange som har sett den, og hvor mange som har klikket inn på min eksterne webside (butikken).

Jeg selger 1-3 om dagen gjennom denne annonsen og det er på 5-15 klikks. Det er bra gjennomslag, og det koster meg 40-60 kroner hver dag å selge 1-3 bøker.

Hvorfor blir jeg optimistisk på Facebook aksjen? jo, fordi dette fungerer. Jeg velger å bruke penger på noe jeg tidligere ikke hadde budsjettert med. Nå tar de en jevn strøm av penger fra en miniforfatter her i Oslo, som ønsker å markedsføre boken sin, og reklamen fungerer. Tenk dere dette på global skala.

Facebook går direkte i strupen på verdens største annonsenettverk- Google.