Det siste året har jeg jobbet med en aksjebok, som forhåpentligvis er få døgn/timer unna lansering. Boken har vært klar i 4 uker, men delvis på grunn av feighet hos forfatter og ønsket fra leserne om å ha en fysisk bok å bla i, har jeg sett meg nødt til å vente på trykkeriet. I stedet for å drive markedsføring og spre budskapet, har jeg nå måttet bruke tid på prøvebok, papirkvaltiet, setting, sporing av sendinger osv. Det øker avstanden til det som burde være viktigst, nemlig forholdet leser og forfatter. E-bøker kan selges biligere og mer effektiv, til et større marked. Problemet er at treghet i utviklingen i Norge gjør at mange ikke er vant til e-bøker enda.

Nå sitter jeg klar med preppede .epub og .mobi filer, som skal selges parallelt med den fysiske boken. Drømmen min er selvfølgelig at leserne kjøper flere e-bøker enn fysiske bøker, slik at neste gang blir det kun elektronisk distribusjon. Det er til lesernes glede, ettersom den kan leses over alt, så lenge man har en pc, tablet eller smarttelefon tilgjengelig. Sitter du på trikken på vei til jobb, er det ingen problemer å dra igjennom et kapittel. Åpner du Kindle appen, Kobo, Ibooks eller Acrobat reader kan du forsette i lunchen på jobben, eller ved sengekanten på Ipaden din. Det er nesten ubegripelig at man fortsatt ønsker å ha en fysisk bok i hånden, som man for alle praktiske formål ikke har tilgjengelig når man har lyst til å lese.